lördag 14 december 2013

Rapha Cycle Club London

Gästerna hänger sina cyklar fint och prydligt på krokar innanför dörren.
Jo, för även en vanlig fredagsförmiddag var många
av gästerna cyklister i full mundering.
Jag besökte Wales för en vecka sedan och hade tre timmar i London på vägen dit. På dessa tre timmar skulle jag ta mig från Victoria Station till Paddington varifrån mitt tåg till Wales senare skulle avgå. Alltså: plenty of time för att även hinna med att leta mig ner till Brewer Street i Soho där Rapha Cycle Club ligger, lite hemligt och undanstoppat på en lugn bakgata.

Stället består dels av en butik med ett stort utbud av Raphas finsaker (aaaah mmm...), dels av en cafédel med fantastiskt kaffe och skön stämning. De flesta av gästerna är cyklister, eller cyklisters vänner, och innanför dörren sitter krokar längs väggen där man fint och prydligt hänger sin cykel när man kommer in.

Fincyklar, finkläder, finkaffe och fina människor. 

Frukosten är given – porridge £3.50.
Det är tur att jag är lite trött nu när jag skriver det här inlägget, annars hade jag lätt kunnat sväva ut i de mest lyriska beskrivningar av denna fullkomligt underbara plats. Stämningen är familjär, avslappnad och många verkar känna varandra. Personalen verkar känna alla. Folk blir hälsade på med namn och tillfrågade om de vill ha sitt vanliga kaffe. Det är lätt att känna sig hemma.

Flera gånger i veckan ordnas också cykelturer av olika längd med utgång från klubben. Små klungor på tio personer, eftersom det inte är säkert att lotsa större grupper genom London. En timme tar det innan man är ute ur stan och kan börja cykla på riktigt.

En av tjejerna i personalen visade sig vara professionell fotograf och hon erbjöd sig vänligt att ta bilder åt mig till ett reportage som kommer i nästa nummer av Svenska Cycling Plus som jag skriver för. Jag fick också lov att använda dem i min blogg om jag ville, så alla bilder här utom en är tagna av Marta Gut, Spine Photographic. Thank you!

Häng av dig din cykel innan du går in.
Ok, jag vet att detta är ett klädmärke och jag vet att Rapha är enormt duktiga på sin marknadsföring och image. Men. Kvaliteten och framför allt servicen överträffar faktiskt allt vad man rimligen kan begära. I like. Och så känslan... gemenskapen kanske till och med. Och så citat som föjande från deras hemsida... Ja, ni förstår ju själva!

"Road racing is the toughest and
most beautiful sport in the world
and everything Rapha does
is designed to honour that."

"Everything Rapha does is informed
by its passion for the glory and
suffering that lie at the heart of the sport."




Fotograf och kaffedrickare: Karin.

3 kommentarer:

  1. Så din bror kanske kan se fram emot en fin julklapp i år?

    SvaraRadera
  2. Har jag fattat detta rätt: om man handlar på Cykelringen är man helt fel ute?

    SvaraRadera
  3. Magnus S, finns inga Rapha-kläder för mtb tyvärr, så finjulklapparna får vänta tills han skaffat racer igen.

    Anonym, det tycker jag nog får anses som en riktig läsning av texten.

    SvaraRadera